IRM I - Wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach
IRM I
Załatw sprawę:
- w urzędzie
Biuro Rozwoju Miasta i Inwestycji
ul. Szkolna 28
telefon: 44 732 18 39
1. Wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Pobierz IRM I.
2. załączniki wniosku:
a) karta informacyjna przedsięwzięcia
Kartę załącza się w przypadku przedsięwzięć wymienionych w § 3 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (j.t. Dz. U. z 2019 r., poz. 1839), a także w przypadku wniosku zainteresowanego o ustalenie zakresu raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko (art. 69 ustawy).
Karta powinna:
- spełniać wymagania określone w art. 62a ustawy z dnia 3.10.2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (j.t. Dz. U. z 2020r., poz. 283 ze zm.),
- umożliwiać organowi analizę kryteriów, o których mowa w art. 63 ust. 1 ww.
ustawy,
- uwzględniać dostępne wyniki innych ocen wpływu na środowisko, przeprowadzonych na podstawie odrębnych przepisów,
- zawierać datę jej sporządzenia oraz być opatrzona podpisem autora /podpisem osoby kierującej zespołem autorów.
Kartę należy przedłożyć w formie pisemnej oraz w formie elektronicznej z jej zapisem na informatycznym nośniku danych – w ilości odpowiednio po 4 egzemplarze/lub w przypadku potrzeby uzyskania pozwolenia zintegrowanego dla inwestycji – 5 egzemplarzy..
albo
b) raport o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko (w formie pisemnej oraz zapis raportu w formie elektronicznej na informatycznym nośniku danych – w ilości odpowiednio po 4 egzemplarze/lub w przypadku potrzeby uzyskania pozwolenia zintegrowanego dla inwestycji – 5 egzemplarzy).
Raport załącza się do wniosku w przypadku przedsięwzięć wymienionych w §2 cyt. wyżej rozporządzenia. Zakres wymaganych informacji oraz danych dla raportu o oddziaływaniu na środowisko określa art. 66 ww. ustawy. Dokument powinien zawierać datę jego sporządzenia oraz być opatrzony podpisem autora /podpisem osoby kierującej zespołem autorów. Do raportu należy załączyć oświadczenie autora/ kierującego zespołem o spełnieniu wymagań w zakresie wymaganego wykształcenia i doświadczenia (wymagania określone zostały w art. 74a ust. 2 ustawy). Oświadczenie składa się pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych oświadczeń. Składający jest obowiązany do zawarcia w oświadczeniu klauzuli następującej treści: "Jestem świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia." W przypadku, gdy wnioskodawca składa wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięć mogących zawsze znacząco oddziaływać na środowisko, zamiast raportu o oddziaływaniu na środowisko, może złożyć kartę informacyjną przedsięwzięcia wraz z wnioskiem o ustalenie zakresu raportu.
3. poświadczona przez właściwy organ kopia mapy ewidencyjnej w postaci papierowej lub elektronicznej obejmująca przewidywany teren, na którym będzie realizowane przedsięwzięcie, oraz obejmująca przewidywany obszar, o którym mowa w art. 74 ust 3a zdanie drugie ustawy ooś tj. obszar na który będzie oddziaływać przedsięwzięcie w wariancie zaproponowanym przez wnioskodawcę. Przez obszar ten rozumie się:
o przewidywany teren, na którym będzie realizowane przedsięwzięcie, oraz obszar znajdujący się w odległości 100 m od granic tego terenu;
o działki, na których w wyniku realizacji, eksploatacji lub użytkowania przedsięwzięcia zostałyby przekroczone standardy jakości środowiska, lub
o działki znajdujące się w zasięgu znaczącego oddziaływania przedsięwzięcia, które może wprowadzić ograniczenia w zagospodarowaniu nieruchomości, zgodnie z jej aktualnym przeznaczeniem.
w przypadku przedsięwzięć wymagających koncesji na poszukiwanie lub rozpoznawanie złóż kopalin, na wydobywanie kopalin ze złóż, na bezzbiornikowe magazynowanie substancji oraz składowanie odpadów w górotworze, a także decyzji określającej szczegółowe warunki wydobywania kopaliny, prowadzonych w granicach przestrzeni niestanowiącej części składowej nieruchomości gruntowej oraz przedsięwzięć dotyczących urządzeń piętrzących I, II, i III klasy budowli, inwestycji w zakresie terminalu oraz strategicznej inwestycji w sektorze naftowym, zamiast kopii mapy, o której mowa wyżej załącza się – mapę przedstawiającą dane sytuacyjne i wysokościowe, w skali umożliwiającej szczegółowe przedstawienie przebiegu granic terenu, którego dotyczy wniosek, oraz obejmującą obszar o którym mowa w art. 74 ust 3a zdanie drugie ustawy ooś,
w celu jak najszybszego przeprowadzenia procedury oraz uzyskiwania jednoczesnych opinii innych organów (RDOŚ, PPIS i PGWWP) zalecane jest przedłożenie 4 egzemplarzy mapy (1 oryginał + 3 kopie);
4. mapa w postaci papierowej oraz elektronicznej, w skali zapewniającej czytelność przedstawionych danych z zaznaczonym przewidywanym terenem, na którym będzie realizowane przedsięwzięcie, oraz z zaznaczonym przewidywanym obszarem, o którym mowa w art. 74 ust. 3a zdanie drugie ustawy ooś, wraz z wyznaczoną odległością, o której mowa w art. 74 ust. 3a pkt 1 ustawy ooś (tj. odległością 100 m od granicy przewidywanego terenu, na którym będzie realizowane przedsięwzięcie). Mapę sporządza się na podkładzie wykonanym na podstawie kopii mapy ewidencyjnej, o której mowa wyżej.
o mapa powinna zawierać uwidocznione granice działek ewidencyjnych
o w celu jak najszybszego przeprowadzenia procedury oraz uzyskiwania jednoczesnych opinii innych organów (RDOS, PPIS, PGWP) zalecane jest przedłożenie 4 egzemplarzy mapy.
5. wypis z rejestru gruntów lub inny dokument, w postaci papierowej lub elektronicznej, wydane przez organ prowadzący ewidencję gruntów i budynków, pozwalający na ustalenie stron postępowania, zawierający co najmniej numer działki ewidencyjnej oraz, o ile zostały ujawnione: numer jej księgi wieczystej, imię i nazwisko albo nazwę oraz adres podmiotu ewidencyjnego, obejmujący przewidywany teren, na którym będzie realizowane przedsięwzięcie, oraz obejmujący obszar, o którym mowa w art. 74 ust. 3a zdanie drugie,
6. wykaz działek przewidzianych do prowadzenia prac przygotowawczych polegających na wycince drzew i krzewów, o ile prace takie przewidziane są do realizacji - w przypadku przedsięwzięć wymagających decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej,
7. analiza kosztów i korzyści, o której mowa w art. 10a ust. 1 ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne - dotyczy przedsiębiorstw energetycznych zajmujących się wytwarzaniem energii elektrycznej lub ciepła, przesyłaniem i dystrybucją ciepła oraz innych przedsiębiorców, planujących budowę, przebudowę lub znaczną modernizację po dniu 5 czerwca 2014 r. jednostki wytwórczej o mocy nominalnej cieplnej powyżej 20 MW, sieci ciepłowniczej lub sieci chłodniczej.
8. pełnomocnictwo (oryginał lub urzędowo poświadczony dokument) – jeżeli zostało ustanowione,
9. dowód uiszczenia opłaty skarbowej za wydanie decyzji (205 zł).
- opłata skarbowa za wydanie decyzji - 205 zł,
- opłata skarbowa za przeniesienie decyzji na rzecz innego podmiotu - 105,00 zł,
- opłata skarbowa za złożone pełnomocnictwo - 17 zł (opłata nie jest wymagana w przypadku pełnomocnictw udzielanych małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu, rodzeństwu lub gdy mocodawcą jest podmiot zwolniony z opłaty skarbowej).
- na rachunek bankowy Santander Bank Polska SA nr : 91 1090 2590 0000 0001 5213 1413
- w kasach Urzędu Miasta,
- za pomocą platformy e-płatności pod adresem: https://piotrkow.oplatyurzedowe.pl/.
Zgodnie z art. 7 cytowanej ustawy, zwolnione z opłaty skarbowej są jednostki budżetowe i jednostki samorządu terytorialnego.
Wniosek możesz złożyć w Punktach Informacyjnych Urzędu Miasta:
- Pasażu K. Rudowskiego 10,
- ul. Szkolna 28 (wejście A, B).
Urząd Miasta Piotrkowa Trybunalskiego
ul. Szkolna 28
97 – 300 Piotrków Trybunalski.
Ustawa z dnia 3.10.2008 r. o udostępnieniu informacji o środowisku i jego ochronie (...) nie określa terminu, w którym powinno nastąpić wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. W powyższym zakresie zastosowanie mają przepisy ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego, zgodnie z którymi załatwienie sprawy wymagającej postępowania wyjaśniającego (takiego wymaga decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach) powinno nastąpić nie później niż w ciągu jednego miesiąca a sprawy szczególnie skomplikowanej - nie później niż w ciągu dwóch miesięcy, licząc od dnia wszczęcia postępowania (art. 35 § 3). Zgodnie z art. 35 § 5 K.p.a. od powyższych terminów należy odliczyć terminy przewidziane w przepisach dla dokonania określonych czynności, okresów zawieszenia postępowania oraz okresów opóźnień spowodowanych z winy strony albo z przyczyn niezależnych od organu, tj.:
1. czas na uzupełnienie braków formalnych wniosku - 7 dni, zgodnie z art. 64 §2 K.p.a.,
2. czas na złożenie dodatkowych wyjaśnień - indywidualnie określany przez organ, zgodnie z art. 50 k.p.a.,
3. czas na wydanie opinii przez regionalnego dyrektora ochrony środowiska, organ inspekcji sanitarnej, organ właściwy do wydania pozwolenia zintegrowanego w sprawie ewentualnej potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko - 14 dni, zgodnie z art. 64 ust. 4 ustawy,
4. czas na dokonanie uzgodnienia warunków realizacji przedsięwzięcia przez regionalnego dyrektora ochrony środowiska, wydanie opinii w sprawie realizacji przedsięwzięcia przez organ inspekcji sanitarnej, a także przez organ właściwy do wydania pozwolenia zintegrowanego - 30 dni, zgodnie z art. 77 ust. 6 ustawy,
5. czas przewidziany na udział społeczeństwa w podjęciu decyzji - 30 dni, zgodnie z art. 33 ust. 1 pkt 7 ustawy,
6. okres zawieszenia postępowania do czasu przedłożenia przez Inwestora raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko, wynikający z art. 63 ust. 5 ustawy - nie dłuższy jak 3 lata (jeżeli inwestor w terminie 3 lat od dnia zawieszenia postępowania nie złoży raportu, żądanie wszczęcia postępowania w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach uważa się za wycofane, zgodnie z ust. 5a art. 63 ustawy),
7. czas na przeprowadzenie rozprawy administracyjnej, wynikający z art. 36 ustawy,
8. czas na zawiadomienie stron o podejmowanych czynnościach w trybie art. 49 k.p.a. - 14 dni, licząc od dnia publicznego ogłoszenia (w sytuacji powyżej 20 stron postępowania).
- Od decyzji przysługuje odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Piotrkowie Trybunalskim, za pośrednictwem Prezydenta Miasta Piotrkowa Trybunalskiego, w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji.
- W trakcie biegu terminu do wniesienia odwołania strona może zrzec się prawa do wniesienia odwołania wobec organu administracji publicznej, który wydał decyzję. Z dniem doręczenia organowi administracji publicznej oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania przez ostatnią ze stron postępowania, decyzja staje się ostateczna i prawomocna (art. 127a Kodeksu postępowania administracyjnego).
Sposób realizacji usługi:
1. W przypadku przedsięwzięć mogących zawsze znacząco oddziaływać na środowisko, o których mowa w §2. rozporządzenia RM z dnia 10.09.2019r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko:
a. weryfikacja wniosku o wydanie decyzji i jego załączników (w szczególności raportu o oddziaływaniu na środowisko), z którymi mogą wiązać się wezwanie do uzupełnienia braków formalnych lub wezwanie do złożenia dodatkowych wyjaśnień,
b. zawiadomienie stron o wszczęciu postępowania,
c. wystąpienie do i uzyskanie od organów współdziałających w postępowaniu uzgodnienia i opinii w sprawie warunków realizacji przedsięwzięcia,
d. zapewnienie udziału społeczeństwa w podjęciu decyzji,
e. ewentualne przeprowadzenie rozprawy administracyjnej,
f. zapewnienie stronom postępowania możliwości zapoznania się i ostatecznego wypowiedzenia się co do zebranego materiału sprawy przed wydaniem decyzji,
g. wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach,
h. podanie do publicznej wiadomości informacji o wydanej decyzji i o możliwości zapoznania się z jej treścią oraz dokumentami sprawy.
2. W przypadku przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, o których mowa w § 3 rozporządzenia RM z 10.09.2019r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko:
a. weryfikacja wniosku o wydanie decyzji i jego załączników (w szczególności karty informacyjnej przedsięwzięcia), z którymi mogą wiązać się wezwanie do uzupełnienia braków formalnych lub wezwanie do złożenia dodatkowych wyjaśnień,
b. zawiadomienie stron o wszczęciu postępowania,
c. uzyskanie od organów współdziałających opinii co do potrzeby bądź braku potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko,
d. wydanie rozstrzygnięcia (postanowienia) w przypadku stwierdzenia takiej potrzeby - określenie zakresu raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko.
Zależnie od podjętego rozstrzygnięcia dalszy tok postępowania przedstawia się następująco:
- w przypadku stwierdzenia braku potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko:
e. zapewnienie stronom możliwości zapoznania się i wypowiedzenia się co do zebranego materiału sprawy przed wydaniem decyzji,
f. wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach,
g. podanie do publicznej wiadomości informacji o wydanej decyzji i o możliwościach zapoznania się z jej treścią oraz dokumentami sprawy,
- w przypadku stwierdzenia potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko:
e. zawieszenie postępowania do czasu przedłożenia przez inwestora raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko,
f. weryfikacja raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko, z którą mogą wiązać się wezwanie do uzupełnienia braków formalnych lub wezwanie do złożenia wyjaśnień w zakresie informacji przedstawionych w dokumencie,
g. uzyskanie od organów współdziałających uzgodnienia i opinii w sprawie warunków realizacji przedsięwzięcia,
h. zapewnienie udziału społeczeństwa w podjęciu decyzji,
i. ewentualne przeprowadzenie rozprawy administracyjnej,
j. zapewnienie stronom postępowania możliwości zapoznania się z dokumentacją sprawy i wypowiedzenia się co do zebranego materiału sprawy przed wydaniem decyzji,
wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach,
podanie do publicznej wiadomości informacji o wydanej decyzji i o możliwościach zapoznania się z jej treścią oraz dokumentami sprawy.
Przypadki odmowy wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach:
I.
W związku z art. 80 ust. 2 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie (...) brak zgodności lokalizacji planowanego przedsięwzięcia z ustaleniami obowiązującego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego skutkuje odmową wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.
Inwestor zatem przed wyborem miejsca realizacji przedsięwzięcia powinien upewnić się, czy dla analizowanego terenu obowiązuje miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego a jeśli tak, to czy realizacja przedsięwzięcia będzie możliwa ze względu na ustalenia tego planu. Informacji w sprawie miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego udzielają pracownicy Pracowni Planowania Przestrzennego w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Farna 8.
II.
Odmowa wydania decyzji (art. 81) następuje również w sytuacji, gdy z oceny oddziaływania na środowisko wynika, że:
- przedsięwzięcie może znacząco oddziaływać na obszar Natura 2000 (o ile nie zachodzą przesłanki, o których mowa w art. 34 ustawy o ochronie przyrody),
- przedsięwzięcie może spowodować nieosiągnięcie celów środowiskowych zawartych w Planie gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Wisły (o ile nie zachodzą przesłanki, o których mowa w art. 38j Prawa wodnego),
- zachodzi zasadność realizacji przedsięwzięcia w innym wariancie niż wnioskowany a wnioskujący nie zgadza się na wskazany przez organ inny wariant.
III.
Decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach nie uzyska ponadto strona, która przedłoży raport o oddziaływaniu na środowisko sporządzony przez osobę niespełniającą ustawowych wymagań co do wykształcenia lub doświadczenia.
Autorem raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko, a w przypadku zespołu autorów - kierującym zespołem może być osoba, która ukończyła co najmniej studia I. lub II. stopnia lub jednolite studia magisterskie:
– o kierunku w obszarze: a ) nauk ścisłych z dziedzin nauk chemicznych, b) nauk przyrodniczych z dziedzin nauk biologicznych oraz nauk o Ziemi, c) nauk technicznych z dziedzin nauk technicznych z dyscyplin: biotechnologia, górnictwo i geologia inżynierska, inżynieria środowiska, d) nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych z dziedzin nauk rolniczych, nauk leśnych)
lub
- dowolne studia wyższe uzupełnione doświadczeniem, tj. posiada co najmniej 5-letnie doświadczenie: 1) w pracach w zespołach przygotowujących raporty o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko lub prognozy oddziaływania na środowisko, lub 2) brała udział w przygotowaniu co najmniej 5 raportów o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko lub prognoz oddziaływania na środowisko.
Przewidziane administracyjne kary pieniężne (art. 136a ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie(...))
Od 1 stycznia 2017 r. za niewypełnianie warunków, wymogów oraz obowiązków, które zostały określone w decyzjach o środowiskowych uwarunkowaniach wojewódzki inspektor ochrony środowiska zobowiązany jest wymierzyć inwestorowi karę pieniężną w wysokości od 500 zł do 1 mln zł.
1. ustawa z dnia 3 października 2008 r. o udostępnieniu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (j.t. Dz. U. z 2018, poz. 2081 ze zm.) - podstawa prawna wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (art. 71 ust. 2 oraz art. 74 ust. 1), zmiany decyzji (art. 87), przeniesienia decyzji na inny podmiot (art. 72a).
Ustawa ponadto określa:
• procedurę przewidzianą dla postępowania zmierzającego do wydania decyzji,
• rodzaje wymaganych załączników wniosku o wydanie decyzji (art. 74),
• zakres informacji i danych, jakie powinna zawierać karta informacyjna przedsięwzięcia (art. 62a),
• zakres informacji i danych, jakie powinien zawierać raport o oddziaływaniu planowanego przedsięwzięcia na środowisko (art. 66),
• wymagania stawiane autorom raportu o oddziaływaniu na środowisko/ osobie kierującej zespołem autorów w zakresie wykształcenia i doświadczenia (art. 74a ust. 2),
• rodzaje decyzji i zgłoszeń, przed którymi wydawane są decyzje o środowiskowych uwarunkowaniach (art. 72 ust. 1 i ust. 1a),
• odstępstwa od wymogu uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (art. 72 ustępy: 2, 2a, 2b, 8),
2. rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (j.t. Dz. U. z 2019 r., poz. 1839):
• przedstawia rodzaje przedsięwzięć, których realizacja wymaga uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach,
• dzieli przedsięwzięcia na dwie grupy, tzw. mogące zawsze znacząco oddziaływać na środowisko (§2) oraz mogące potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko (§3). Przedsięwzięcia z §2. zawsze wymagają przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko i z tą grupą przedsięwzięć wiąże się konieczność sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko. W stosunku do przedsięwzięć z §3. to organ rozstrzyga kwestię potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko i sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko w toku postępowania,
Linki do Poradnika GDOŚ i suplementu ułatwiających dokonanie kwalifikacji przedsięwzięcia:
http://www.gdos.gov.pl/files/artykuly/5434/Przedsiewziecia_mogace_znaczaco_oddzialywac_na_srodowisko_przewodnik_po_rozporzadzeniu_rm.pdf
3. ustawa dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego,
4. ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej,
Załączniki
- Wniosek IRM I
(pdf) 0.17mb
- Referat: Biuro Rozwoju Miasta i Inwestycji
- Kategoria: Planowanie rozwoju miasta
- Data publikacji: 2024-09-26
- Data modyfikacji: 2024-09-26