USC VII - Transkrypcja zagranicznych aktów stanu cywilnego do polskiego rejestru stanu cywilnego
USC VII
Załatw sprawę:
- w urzędzie
Urząd Stanu Cywilnego
Pasaż K. Rudowskiego 10
telefon: 44 732 77 08, 44 732 77 09
1. Wniosek o wpisanie aktu stanu cywilnego do polskiego rejestru stanu cywilnego
(akt urodzenia: USC VII A +; akt małżeństwa: USC VII B +; akt zgonu: USC VII C+).
 
2. Dokument stwierdzający tożsamość wnioskodawcy. W przypadku pełnomocnika dokument tożsamości pełnomocnika oraz oryginał pełnomocnictwa udzielonego przez wnioskodawcę na piśmie USC VII P lub w formie dokumentu elektronicznego.
 
3. Oryginalny odpis zagranicznego aktu, który ma być wpisany lub fotokopia potwierdzona przez organ, który sporządził akt i jest uprawniony
do wydawania z niego odpisów wraz z urzędowym tłumaczeniem na język polski.
 
4. Dowód osobisty i książeczka wojskowa osoby zmarłej (w przypadku posiadania) przy transkrypcji zagranicznego aktu zgonu.
1. Opłata skarbowa:  50,00 zł za transkrypcję aktu / 39,00 zł za uzupełnienie danych
2. Opłata skarbowa za pełnomocnictwo - 17,00 zł. Nie dotyczy wstępnych, zstępnych lub rodzeństwa.
3. Opłatę wnosi się:
- w kasach Urzędu Miasta,
- na rachunek bankowy Urzędu Miasta dla opłaty skarbowej. Aktualny nr rachunku na stronie www.piotrkow.pl w zakładce BIP,
- za pomocą platformy e-płatności pod adresem: https://piotrkow.oplatyurzedowe.pl/.
Wniosek należy złożyć w Urzędzie Stanu Cywilnego przy Pasażu K. Rudowskiego 10 lub przesłać na adres Urzędu:
 
         Urząd Stanu Cywilnego
         pasaż Karola Rudowskiego 10
         97-300 Piotrków Trybunalski
1. Niezwłocznie.
 
2. W przypadku spraw wymagających przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego - do 1 miesiąca,  a w sprawach szczególnie skomplikowanych - do 2 miesięcy.
Odwołanie od decyzji odmawiającej transkrypcji aktu stanu cywilnego wnosi się do Wojewody Łódzkiego w Łodzi za pośrednictwem Kierownika Urzędu Stanu Cywilnego w Piotrkowie Trybunalskim. Odwołanie wnosi się w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji stronie.
1. Wniosek o rejestrację zdarzenia może złożyć osoba, której dotyczy zdarzenie podlegające transkrypcji, lub inna osoba, która wykaże interes prawny w transkrypcji, lub interes faktyczny w transkrypcji dokumentu potwierdzającego zgon. Wniosek można złożyć osobiście lub przez pełnomocnika do wybranego kierownika urzędu stanu cywilnego w Polsce.
 
2. Pełnomocnikiem może być osoba fizyczna posiadająca zdolność do czynności prawnych. Pełnomocnictwo powinno być udzielone na piśmie,
w formie dokumentu elektronicznego lub zgłoszone do protokołu.
 
3. Tłumaczenie zagranicznego dokumentu stanu cywilnego powinno być dokonane przez:
- tłumacza przysięgłego wpisanego na listę prowadzoną przez Ministra Sprawiedliwości,
- tłumacza przysięgłego uprawnionego do dokonywania tłumaczeń w państwach członkowskich Unii Europejskiej lub Europejskiego Obszaru Gospodarczego (EOG)
- konsula.
- dokumenty w języku obcym przetłumaczone na język polski przez tłumacza w państwie przyjmującym i poświadczone przez konsula;
- dokumenty przetłumaczone z języka rzadko występującego na język znany konsulowi. Następnie dokumenty są przetłumaczone przez konsula na język polski.
Nie wymagają tłumaczenia odpisy aktów stanu cywilnego wydane na druku wielojęzycznym sporządzone zgodnie z Konwencją Wiedeńską z dnia
8 września 1976.
- Ustawa z dnia 28 listopada 2014r. Prawo o aktach stanu cywilnego.
- Obwieszczenie Ministra Cyfryzacji z dnia 31 października 2016r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych w sprawie sposobu prowadzenia rejestru stanu cywilnego oraz akt zbiorowych rejestracji stanu cywilnego
- Ustawa z dnia 14 czerwca 1960r. Kodeks postępowania administracyjnego.
- Ustawa z dnia 16 listopada 2006r. o opłacie skarbowej.
- Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 września 2007r. w sprawie zapłaty opłaty skarbowej.
- Ustawa z dnia 24 września 2010r. o ewidencji ludności.
- Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 29 stycznia 2015r. w sprawie wzoru dowodu osobistego oraz sposobu i trybu postępowania w sprawach wydawania dowodów osobistych, ich utraty, uszkodzenia, unieważnienia i zwrotu.
- Rozporządzenie Ministra Obrony Narodowej z dnia 10 czerwca 1992r. w sprawie doręczania wojskowych dokumentów osobistych i trybu postępowania z tymi dokumentami.
Załączniki
-  Oświadczenie USC VII(docx) 0.02mb 
-  Pełnomocnictwo(docx) 0.02mb 
-  Wniosek USC VII A(docx) 0.02mb 
-  Wniosek USC VII A +(docx) 0.02mb 
-  Wniosek USC VII B(docx) 0.02mb 
-  Wniosek USC VII B +(docx) 0.02mb 
-  Wniosek USC VII C(docx) 0.02mb 
-  Wniosek USC VII C +(docx) 0.02mb 
- Referat: Urząd Stanu Cywilnego
- Kategoria: Urząd Stanu Cywilnego
- Data publikacji: 2025-09-25
- Data modyfikacji: 2025-09-26