USC II - Rejestracja urodzeń
USC II
Urząd Stanu Cywilnego
Pasaż K. Rudowskiego 10
telefon: 44 732 77 07
1. Dokumenty tożsamości rodziców dziecka: dowód osobisty, paszport.
2. Pełnomocnictwo: USC IIP – w przypadku rejestracji urodzenia przez pełnomocnika.
3. Oświadczenie rodziców o nadanym imieniu lub imionach: USC II O - w przypadku rejestracji urodzenia dziecka przez osobę upoważnioną - pełnomocnika.
1. Rejestracja urodzenia dziecka nie podlega opłacie skarbowej.
2. Opłata skarbowa od złożonego dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa dla osoby dokonującej rejestracji (z wyłączeniem pełnomocnictwa udzielanego małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu) wynosi: 17,00 zł.
3. Opłaty dokonuje się
- w kasach Urzędu Miasta,
- na rachunek bankowy dla opłaty skarbowej – aktualny nr rachunku na stronie www.piotrkow.pl w zakładce bip,
- za pomocą platformy e-płatności pod adresem: https://piotrkow.oplatyurzedowe.pl/.
Wniosek nie jest wymagany.
1. Niezwłocznie.
2. W przypadku odmowy sporządzenia aktu - do miesiąca, a w sprawach skomplikowanych do dwóch miesięcy.
Odmowa sporządzenia aktu następuje w formie decyzji, od której służy odwołanie do Wojewody Łódzkiego za pośrednictwem Kierownika Urzędu Stanu Cywilnego w Piotrkowie Trybunalskim w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia.
1. Zgłoszenia urodzenia dziecka dokonuje rodzic w urzędzie stanu cywilnego właściwym ze względu na miejsce urodzenia dziecka w terminie 21 dni od dnia sporządzenia karty urodzenia.
2. Jeżeli dziecko urodziło się martwe, zgłoszenie powinno nastąpić w terminie 3 dni od dnia sporządzenia karty martwego urodzenia.
3. Jeżeli dziecko urodziło się martwe sporządza się wyłącznie akt urodzenia z adnotacją, że dziecko urodziło się martwe - aktu zgonu nie sporządza się.
4. Odpis skrócony aktu urodzenia jest wydawany z urzędu osobie zgłaszającej urodzenie bezpośrednio po sporządzeniu aktu urodzenia.
5. Zgłoszenia urodzenia dokonują: matka lub ojciec dziecka posiadający pełną zdolność do czynności prawnych. Matka lub ojciec dziecka, którzy ukończyli 16 lat, dokonują zgłoszenia urodzenia, jeżeli posiadają ograniczoną zdolność do czynności prawnych. W pozostałych przypadkach zgłoszenia urodzenia dokonują przedstawiciel ustawowy lub opiekun matki.
6. Zgłoszenia urodzenia można dokonać przez pełnomocnika.
7. Jeżeli nie dokonano zgłoszenia urodzenia w terminie 21 dni od dnia sporządzenia karty urodzenia lub w terminie 3 dni od dnia sporządzenia karty martwego urodzenia, kierownik urzędu stanu cywilnego sporządza z urzędu akt urodzenia na podstawie karty urodzenia albo karty martwego urodzenia, z adnotacją o sporządzeniu aktu z urzędu, oraz informuje rodziców dziecka o jego sporządzeniu.
8. Kierownik urzędu stanu cywilnego, który sporządził akt urodzenia występuje o nadanie numeru PESEL i wydaje zaświadczenie o nadaniu tego numeru osobie zgłaszającej urodzenie.
9. Zameldowanie dziecka urodzonego na terenie Rzeczypospolitej Polskiej na pobyt stały lub czasowy następuje w dniu sporządzenia aktu urodzenia.
- Ustawa z dnia 28 listopada 2014 r. Prawo o aktach stanu cywilnego.
- Ustawy z dnia 25 lutego 1964 r. Kodeks rodzinny i opiekuńczy.
- Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej.
- Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 września 2007 r. w sprawie zapłaty opłaty skarbowej.
- Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego.
- Art. 17 ust. 1 pkt.1, art. 19, 21, 29 ustawy z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności.
- Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 4 stycznia 2012 r. w sprawie nadania lub zmiany numeru PESEL.
Załączniki
- Wniosek
(docx) 0.02mb
- Referat: Urząd Stanu Cywilnego
- Kategoria: Urząd Stanu Cywilnego
- Data publikacji: 2020-10-15
- Data modyfikacji: 2021-11-16